intenzity takových prožitků a s tím vším spojeném a potřebném prožitku
náležení někam a k někomu. Pro někoho je dostačující poměrně malý pro–
stor bytu a několik dobrých přátel ­ a to můžeme mít prakticky téměř kde–
koliv na světě ­, jiný člověk potřebuje být v bezprostředním kontaktu s šir–
ší rodinou, rodným jazykem, rodným městem, vlastí apod. A ještě jinak,
někdo si nosí a průběžně dotváří domov v sobě, jiný potřebuje zcela hma–
tatelné vnější atributy. Ani jedna podoba není v zásadě lepší či správnější.
Pochopitelně ta druhá verze domova je vděčnější pro diskusi, pro vlastence
a básníky. Má ovšem i svoji „nebezpečnou“ stránku. Přílišný důraz na ta–
kovou podobu domova spojenou s jedinečností místa, zvyků, chování apod.
může vést k výrazné obraně před všemi „vetřelci“, před vším, co je zřetel–
ně odlišné, cizí. Výsledkem je potom malá ochota vyjít z hranic domova
a nechat tyto hranice otevřené...
Žijeme vskutku zvláštním způsobem. Často jsme psychicky kdesi v mi–
nulosti („měl jsem udělat, říci...“) anebo v budoucnu („musím udělat, říci,
až potom ..., tak, co bude asi nejlepší...?“). Obrazně řečeno, jsou to jakési
rozevřené „nůžky“. Čím více jsou rozevřené, oddálené, tím větší problémy
máme s naší identitou. Ale také s nalézáním domova; fenomén domova nej–
spíš s identitou úzce souvisí. 
Děti mají tyto  nůžky" rozevřené méně. K udržení pocitu identity (a po–
tažmo bezpečí) jim stačí poměrně méně ­ mít u sebe svoji hračku, panen–
ku, svůj hrníček na výletě atp. A na ten předmět stále dodatečně událostmi
(= hrou)  nalepují" určitý psychický stav a tak posilují ono „zakřivení“,
tedy prožitek domova, pohody, jistoty atd. Dospělí to tak mají méně. Stydí–
me se. Bereme s sebou různé maskoty, talismany, které plní podobnou funk–
ci kontaktu s něčím nás zabezpečujícím, chránícím, spojujícím s nějakou ji–
stotou. Jde tedy o bezpečí, jistotu, identitu, pohodu, potažmo o domov. 
Nakolik je domov vázán na lokalitu? Říkáme–li, že domov není místo,
ale prožitek, tak tento prožitek ovšem musel vzniknout díky nějaké událos–
ti (chování), které se však vždy zase děje v nějakém prostoru.
Můžeme si aktivně, vědomě tvořit domov, resp. atmosféru domova? Jed–
noznačně odpovídáme, že ano. Můžeme vytvářet, dotvářet, oživovat domov
vlastní aktivitou. Navyklé aktivity se většinou také váží k charakteristikám
prostředí a opakováním takových návyků, zvyků také opakovaně potvrzu–
jeme vztah k prostředí. Různé kulturní rituály (svátky, oslavy apod.) se
vztahují k hodnotám, jakoby navazují danou lokalitu na uznávaný hodnoto–
vý systém a pomáhají tak udržovat kontinuitu naší identity. Zdá se, že ta–
54
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>